Senin, 29 April 2013

Untuk Siapa Warisan Uje

Uje telah tiada kawan. Ia telah dipanggil allah di hari yang mulia, Jumat. Uje meninggalkan anak-anaknya, istrinya, orang tuanya dan kita semua di seluruh dunia yang pernah mengenalnya baik langsung maupun melalui media.
 
Apa yang harus kita lakukan teman, jika kita sedih, saya akui itu wajar sebagai manusia biasa. Tapi
janganlah berlarut-larut dalam kesedihan. Ada hal yang lebih penting lagi dari pada itu, yaitu mendoakan dia dan menggambil warisan yang ditinggalkan Uje.

Apa warisan itu, teman? Iya bener, bagi kita semua, yang terpenting warisan dari Uje ialah ilmu yang ia berikan. Seluruh dakwah dan tausiyahnya marilah kita ingat. Dan yang terpenting marilah kita amalkan. Sesungguhnya ilmu yang bermanfaat itu akan membawa pahala bagi yang mengajarkannya, sampai ke alam kubur, pahala itu akan mengalir.

Teman, kita juga akan mati, sama mengikuti jejak beliau. Marilah kita beriman, kita shalat, kita puasa, kita zakat, kita naik haji, kita bersedekah, kita menuntut ilmu dan kita jaga hati ini dalam kebaikan dan iman kepada Allah.

Sekali lagi teman, Uje telah tiada, tapi amalan-amalan dari dakwah dan tausiyahnya marilah kita adakan. Semoga arwah beliau diridhai Allah, begitu juga arwah kita kelak, teman. Aamiin…

by Hadrial Aat

Tidak ada komentar: